تامین امنیت وبسایت وردپرس

7 نکته در تامین امنیت وبسایت وردپرس

تامین امنیت وبسایت وردپرس شامل چند مرحله است که ما در این مقاله از اصفهان سئو به آن اشاره میکنیم. اما به یاد داشته باشید، هیچ وب سایتی هرگز نمی تواند 100٪ ایمن باشد، اما پیروی از این مراحل می تواند به طور قابل توجهی خطر هک شدن سایت شما را کاهش دهد. مراحل تامین امنیت وردپرس به طور خلاصه شامل موارد زیر است :

 

1- وبسایت را به طور منظم به روز رسانی کنید

زمانی که وارد ادمین سایت میشوید گزینه بروز رسانی ها تعداد آیتم های نیازمند به روز رسانی را بصورت قرمز نشان میدهد . این آیتم با رنگ جذابش قرار است توجه شما را جلب کند و احساس فوری بودن را ایجاد کند، اما بازهم نادیده گرفتن آن بسیار آسان است. با این حال، نرم‌افزار قدیمی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت بسیاری از سایت‌ها در تامین امنیت وب‌سایت شان است، و این مسئله راه را برای هکرها باز می‌گذارد تا مستقیماً وارد آن شوند.

اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که نیاز به بروز رسانی دارد به طور مرتب آپدیت می شود:

  • نسخه PHP سرور
  • هسته CMS
  • افزونه ها
  • قالب مورد استفاده
  • و هر ابزار دیگری که به طور منظم استفاده میکنید.

گوگل همچنین پیشنهاد می کند هر پلاگین یا ابزاری را که استفاده نمی کنید حذف کنید که ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهد. پس هسته، افزونه ها و تم های وردپرس خود را به آخرین نسخه های آنها بروز رسانی کنید. نسخه های قدیمی معمولا شامل باگ های امنیتی هستند.

2-نام کاربری قوی و احراز هویت دو مرحله ای

از نام های کاربری و رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای حساب مدیریت وردپرس خود استفاده کنید. از نام های کاربری مانند “admin” یا “test” اجتناب کنید و از رمزهای عبور محکم و پیچیده و ترکیبی از اعداد و حروف و کاراکتر استفاده کنید. همچنین نباید  از یک رمز عبور یکسان برای سایت های مختلف استفاده کنیم. اما اگر رمز عبور صفحه کسب و کار شما با سایر برنامه ها و حساب های شما یکسان است،بهتر است آنها را تغییر دهید. گوگل پیشنهاد می کند رمز عبور خود را طوری تغییر دهید که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. هنگامی که یکی از این رمز عبورها را در ذهن دارید، می توانید امنیت وب سایت را با وارد کردن رمز عبور مشابه در یک وبسایت کنترل رمز عبور ، آزمایش کنید. این گونه وبسایت ها برای بررسی رایگان امنیت وب سایت عالی هستند. همچنین می توانید احراز هویت 2 مرحله ای را فعال کنید. افزونه‌های وردپرس که این امر را تسهیل می‌کنند، مانند Google Authenticator – WordPress یا Two Factor Authentication در دسترس هستند. در صورت ارائه آن سرویس، هنگام ورود به سیستم، از تلفن خود  برای تأیید حساب خود استفاده کنید و یک لایه محافظت اضافی اضافه کنید.

3-0از یک افزونه امنیتی استفاده کنید

افزونه های امنیتی متعدد وردپرس مانند Wordfence، Sucuri، iThemes Security و غیره می توانند به تامین امنیت وبسایت وردپرس شما کمک کنند. این پلاگین ها طیف وسیعی از ویژگی ها، از فایروال گرفته تا اسکن بدافزارها و محدود کردن تلاش برای ورود به سیستم را ارائه می دهند.

یکی از راه‌های موثر برای تقویت امنیت سایت وردپرس، استفاده از افزونه‌های امنیتی است. افزونه‌های امنیتی وردپرس مانند  Wordfence، Sucuri، iThemes Security و غیره ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا مراحل مختلف تامین امنیت را به سادگی و بدون نیاز به دانش فنی عالی انجام دهید. این افزونه‌ها معمولاً امکانات متنوعی از جمله حفاظت در برابر حملات اسپم، اسکن روزانه سایت برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، مدیریت دسترسی‌ها، و آگاه‌سازی در صورت وقوع حملات را فراهم می‌کنند.

یکی از افزونه‌های محبوب و کارآمد امنیتی برای وردپرس Wordfence است. این افزونه امکانات بسیاری را ارائه می‌دهد از جمله دیوار آتش (Firewall)، شناسایی تهدیدها، مدیریت لاگ‌ها، و اسکن موتورهای جستجو برای شناسایی هرگونه تغییرات مشکوک در سایت. با نصب و تنظیم صحیح افزونه‌های امنیتی، می‌توانید از حملات مخرب و دزدی اطلاعات جلوگیری کنید و سطح امنیت وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

4- محدود کردن تلاش‌های ورود به سیستم

محدود کردن تلاش‌های ورود به سیستم می‌تواند از حملات brute-force جلوگیری کند. این کار معمولاً از طریق افزونه های امنیتی قابل انجام است.

در تامین امنیت سایت‌های وردپرس، یکی از اقدامات اساسی و موثر، محدود کردن تلاش‌های ورود به پنل مدیریت وردپرس است. حملات نفوذی که به نام “برخورد با وردپرس” یا “Brute Force Attack” شناخته می‌شوند، توسط افراد یا ربات‌های خودکار انجام می‌شوند. در این نوع حملات، حمله‌کننده سعی می‌کند با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور مختلف، به پنل مدیریت وردپرس وارد شود.

برای مقابله با این نوع حملات، محدود کردن تعداد تلاش‌های ورود به پنل مدیریت یک راهکار موثر است. این اقدام مانع از تلاش‌های مکرر حمله‌کنندگان برای حدس زدن نام کاربری و کلمه عبور می‌شود. اگر تعداد تلاش‌های نا موفق بیش از حد مشخصی شود، سیستم به طور خودکار مسدود می‌شود و دسترسی به پنل مدیریت برای آن ای‌پی آدرس خاص محدود می‌گردد.

این راهکار ساده ولی بسیار مؤثر در افزایش امنیت سایت وردپرس است. برخورد با تلاش‌های ورود ناموفق نه تنها سایت را از حملات ناخواسته محافظت می‌کند بلکه امکان شناسایی و اعلام وقوع حملات نیز را فراهم می‌سازد. به کمک افزونه‌ها یا تنظیمات امنیتی وردپرس، می‌توانید این محدودیت‌ها را به راحتی پیکربندی کرده و از امنیت سایت خود حفاظت نمایید.

تاثیر گواهی SSL در امنیت وردپرس

5-لزوم نصب گواهی SSL در تامین امنیت وبسایت وردپرس

استفاده از گواهینامه SSL (Secure Sockets Layer) یکی از اقدامات اساسی در تامین امنیت وبسایت وردپرس است. این گواهینامه با ایجاد یک اتصال امن بین مرورگر و سرور، اطلاعات انتقالی را رمزگذاری کرده و از امکان دسترسی غیرمجاز به آنها جلوگیری می‌کند. یکی از مزایای اصلی استفاده از گواهینامه SSL در وردپرس، افزایش اعتماد و امانت بین کاربران و وب‌سایت است. زمانی که وب‌سایت از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند، آدرس URL با “https://” آغاز می‌شود و مرورگر نماد قفل را نمایش می‌دهد، که نشان دهنده اتصال امن است. این امور به کاربران اطمینان می‌دهد که اطلاعات شخصی و حساسی که از طریق وب‌سایت ارسال می‌شوند، به صورت امن انتقال می‌یابند.

علاوه بر این، گواهینامه SSL به بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجوی گوگل کمک می‌کند و نصب این گواهینامه بر قیمت سئو در اصفهان تاثیر خواهد داشت . از سپتامبر 2014، گوگل از اینترنت‌سرچ به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مثبت در الگوریتم خود استفاده می‌کند. بنابراین، وب‌سایت‌هایی که از گواهینامه SSL استفاده می‌کنند، احتمالاً در نتایج جستجوی گوگل بهتر جلوه داده می‌شوند. و در نهایت با توجه به افزایش حملات سایبری و افشای اطلاعات در فضای دیجیتال، استفاده از گواهینامه SSL به عنوان یک استاندارد امنیتی ضروری به نظر می‌رسد و به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا از این خطرات محافظت کرده و اعتماد کاربران را جلب نمایند.

6- تغییراتی اصولی در هاست سایت وردپرس

ارائه دهنده هاست شما چه نوع امنیتی را ارائه می دهد؟ اگر سایت شما هک شود از شما پشتیبانی می کند؟ در غیر این صورت، جابجایی به میزبانی وب سایت ایمن تر و متعهد به نیازهای شما، ضروری است. یک هاست خوب و ایمن باید از انواع حملات DDoS جلوگیری کرده و از اطلاعات سایت در مقابل هکرها محافظت نمایید. علاوه بر ایمین بودن هاست خودتان نیز میتوانید تغییراتی در فایل های وردپرس بدهید تا لایه های حفاظتی را بیشتر کنید از جمله :

تغییر پیشوند پایگاه داده وردپرس: به طور پیش فرض، پیشوند پایگاه داده وردپرس ‘wp_’ است. تغییر این می تواند به محافظت از سایت شما در برابر حملات تزریق SQL کمک کند.

غیرفعال کردن ویرایش فایل: وردپرس به کاربران با نقش مدیر اشد اجازه می دهد تا فایل های PHP افزونه ها و تم ها را از ناحیه مدیریت سایت ویرایش کنند. اگر یک هکر دسترسی مدیر وبسایت را به دست آورد این ویژگی وردپرس  می تواند فاجعه آمیز باشد. برای غیرفعال کردن این ویژگی به فایل wp-config.php خود   define(‘DISALLOW_FILE_EDIT’, true); اضافه کنید .

بک آپ گیری منظم: به طور منظم از سایت وردپرس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت هک شدن بتوانید به سرعت آن را بازیابی کنید. بسیاری از افزونه ها خدمات پشتیبان گیری خودکار را ارائه می دهند.

فایل wp-config.php خود را ایمن کنید: فایل wp-config.php اطلاعات مهمی در مورد نصب وردپرس شما دارد. با انتقال آن از پوشه public_html به یک پوشه به بالاتر، از آن محافظت کنید.

مجوزهای دایرکتوری را با دقت تنظیم کنید: مجوزهای ضعیف فایل و دایرکتوری می تواند یک تهدید جدی امنیتی باشد. معمولاً دایرکتوری ها باید 755 یا 750 باشند و فایل ها باید 644 یا 640 باشند به جز wp-config.php که باید 600 باشد.

 

7-در نهایت از سرچ کنسول استفاده کنید

اگر تا امروز از سرچ کنسول گوگل برای سایت خود استفاده نمی کنید ، حتمن آنرا نصب و فعال کنید . کنسول جستجو از قسمت Security issues به مدیران وب‌سایت‌ها  راهی برای نظارت بر تامین امنیت وبسایت وردپرس ارائه می‌دهد. اگر گوگل محتوای هک شده را در سایت شما شناسایی کند، سرچ کنسول راهی است که گوگل به شما اطلاع می دهد. سایر ویژگی های سرچ کنسول از مواردی است که ما در جلسه مشاوره سئو در اصفهان به متقاضیان ارائه میدهیم .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *