بررسی الگوریتم EAT

معرفی الگوریتم ها: الگوریتمEAT چیست ؟

در اواخر ماه آگوست 2018، مردم شروع به بحث درباره مفهوم E-A-T کردند و از آن زمان تاکنون، صدها مقاله در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو به این موضوع اشاره کرده‌اند. برخی از این مقالات ادعا می‌کنند که E-A-T یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو است، در حالی که دیگران با این نظر مخالفت دارند. برای روشن‌شدن این موضوع، در این  مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم که، الگوریتم EAT چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟.

E-A-T چیست؟

الگوریتم EAT به معنای تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness)، و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) است. این مفهوم از دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کیفیت جستجوی گوگل گرفته شده است. این دستورالعمل‌ها توسط ارزیابان انسانی به منظور ارزیابی کیفیت نتایج جستجو در گوگل استفاده می‌شوند.

گوگل این سند را در سال 2013 منتشر کرد . تا به مدیران وب سایت کمک کند درک بهتری از این داشته باشند که گوگل در یک صفحه وب به دنبال چیست. مفهوم E-A-T برای تأثیرگذاری بر رتبه‌بندی در جستجوهای گوگل بسیار مهم است، زیرا گوگل تلاش می‌کند تا به کاربران خود محتوایی با تخصص، اعتبار و قابل اعتماد ارائه دهد. این نکات به مدیران وب سایت کمک می‌کند تا بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب سایت خود را بر اساس این معیارها انجام دهند و بهترین تجربه کاربری ممکن را فراهم کنند.

میزان اهمیت EAT چقدر است؟

EAT ، برای همه نوع پرس‌وجوها اهمیت دارد، اما در برخی موارد بیشتر تأثیر گذار است. اگر شما به دنبال عکس‌های جذاب از گربه‌های ناز هستید، احتمالاً EAT مسئله‌ای حیاتی به نظر نمی‌رسد. در این حالت، اگر تصویر گربه‌ای نادرست به نظر برسد، این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اما در زمینه‌هایی مثل دوز مناسب آسپرین در دوران بارداری، EAT بدون شک اهمیت زیادی دارد. اگر گوگل قصد داشته باشد محتوایی را منتشر کند که توسط یک نویسنده غیرمتخصص در یک وب‌سایت غیرقابل اعتماد نوشته شده و فاقد اعتبار باشد، احتمال اشتباه یا گمراه‌کننده بودن آن محتوا افزایش می‌یابد. با توجه به ماهیت اطلاعات مورد نیاز در این زمینه، نه تنها EAT به عنوان یک موضوع ناخوشایند به نظر می‌آید، بلکه به عنوان یک تهدید بالقوه برای سلامتی عمومی نیز درنظر گرفته می‌شود.

الگوریتم EAT همچنین برای مسائل مالی اهمیت دارد. در موضوعات مالی ، توصیه‌های افراد غیرمتخصص و غیرقابل اعتماد معمولاً قانونی نبوده و اعتماد به آنها توصیه نمی‌شود.

گوگل این نوع موضوعات را به عنوان YMYL یعنی “پول شما یا زندگی شما” شناخته و آنها ممکن است به شادی، سلامت، استقرار مالی یا ایمنی افراد تأثیر بگذارند. بنابراین، اگر وب‌سایت شما در حوزه‌ای مربوط به YMYL فعالیت می‌کند، نمایش EAT بسیار حیاتی و اساسی است.

ارزیابی EAT

EAT چطور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

مفاهیم تخصص، اعتبار، و قابل اعتماد بودن اصولاً مشابه هستند، ولی هر کدوم با استفاده از یک دسته معیار مختلف به صورت مستقل ارزیابی می‌شوند.

تجربه و تخصص:

Expertise در الگوریتم EAT تخصص به معنای داشتن دانش یا مهارت بالا در یک حوزه خاص است. اصلی‌ترین ارزیابی در سطح محتوا انجام می‌شود، نه در سطح وبسایت یا سازمان. گوگل به دنبال محتوایی است که توسط یک متخصص در زمینه مرتبط ایجاد شده باشد. برای مباحث YMYL، تخصص رسمی، صلاحیت‌ها، و تحصیلات نویسنده در ایجاد محتوا اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال، یک حسابدار حرفه‌ای برای مطالب مالیاتی دارای صلاحیت بیشتری است نسبت به کسی که فقط چند پست در شبکه های اجتماعی خوانده است.

اعتبار:

Authoritativeness درالگوریتم EAT اعتبار به معنای شهرت، به ویژه در میان دیگر افراد و تأثیرگذاران در صنعت است. وقتی دیگران یک فرد یا وبسایت را به عنوان منبع معتبر در یک موضوع می‌بینند، این اعتبار را به وجود می‌آورد. در ارزیابی اعتبار، جستجو برای نظرات مثبت و شهرت وبسایت یا فرد انجام می‌شود. اهمیت داشتن منابع مستقل نیز در اینجا بسیار مهم است.

اعتماد:

Trustworthiness در الگوریتم EAT اعتماد مرتبط با مشروعیت، شفافیت، و دقت وبسایت و محتوای آن است. ارزیابی اعتماد به دنبال چیزهایی می‌گردد که آیا وبسایت مسئولیت محتوایش را به‌عهده می‌گیرد یا نه، بخصوص برای پرس‌وجوهای پزشکی و مالی یعنی YMYL. داشتن اطلاعات تماس مناسب برای موضوعات YMYL و فروشگاه‌های آنلاین حائز اهمیت است. دقت محتوا و استناد به منابع قابل اعتماد ، از جنبه‌های دیگر اعتماد به سایت هستند.

یادآوری مهم: اعتبار و اعتماد، مفاهیم نسبی هستند و هر فرد یا وبسایت در همه زمینه‌ها معتبر و قابل اعتماد نیستند. اصفهان سئو مثالی از یک منبع قابل اعتماد در زمینه سئو سایت در اصفهان هستیم، اما در مورد بدن‌سازی، اعتبار و تخصصی نداریم.

 

آیا EAT یک عامل تعیین رتبه است؟

طبق توضیحات دنی سالیوان، مسئول ارتباطات جستجوی گوگل، در صورتی میتوان EAT را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مطرح کرد که حداقل اشاره به چیزهایی مانند سرعت و قابلیت اندازه‌گیری را بصورت مستقیم داشته باشد. حال که اینطور نیست ، پس EAT به عنوان یک عامل رتبه‌بندی محسوب نمی‌شود.

گوگل از سیگنال‌های متعدد برای تعیین اینکه آیا محتوا با استانداردهای EAT هماهنگ است یا نه، استفاده می‌کند. این سیگنال‌ها به عنوان یک نوع پروکسی به‌کار می‌روند تا نشان دهند آیا محتوا مطابق با مفاهیم EAT به نظر میرسد یا خیر . گوگل در برخی موارد دارای اهمیت از ارزیاب های انسانی کمک میگیرد. به این توجه کنید که EAT چیزی است که نمی‌توانید به راحتی به یک کامپیوتر بگویید که آن را درک کرده و ارزیابی کند. برخی موارد مانند تعداد بک‌لینک‌ها قابل اندازه‌گیری مستقیم هستند، اما مفاهیم تخصص، اعتبار و اعتماد به طور اساسی مفاهیم انسانی هستند.

گوگل برای حل این چالش، از چند روش استفاده می‌کند:

  1. تغییرات الگوریتمی: مهندسان گوگل همواره به بهبود الگوریتم‌ها فکر می‌کنند تا کیفیت نتایج جستجو را بهبود بخشند.
  2. ارزیاب های کیفیت: نتایج جستجو با و بدون اعمال تغییر پیشنهادی به ارزیاب‌های کیفیت نشان داده می‌شوند. ولی به آنها گفته نمیشوند نتیجه ها به چه صورت هستند. این افراد وظیفه دارند بازخورد خود را به گوگل برگردانند.
  3. استفاده از بازخورد: گوگل از بازخورد برای تصمیم‌گیری در مورد تأثیر تغییرات پیشنهادی استفاده می‌کند. اگر بازخورد مثبت باشد، تغییرات اعمال می‌شوند.

با این روش، مهندسان گوگل می‌توانند سیگنال‌های قابل اندازه‌گیری را که با الگوریتم EAT همخوانی دارند، درک کنند و الگوریتم‌های رتبه‌بندی را بر این اساس بهینه‌سازی کنند.

امتیاز EAT گوگل

آیا وب‌سایت‌ها امتیاز EAT دارند؟

خیر، این یک سوال با پاسخ قطعی است. به عبارت دیگر، گوگل به وب‌سایت‌ها امتیاز EAT نمی‌دهد. این سوال و پاسخ به وضوح نشان می‌دهد که امتیازات EAT و YMYL مفاهیمی هستند که برای ارزیابی‌کنندگان کیفیت معرفی شده‌اند تا بهتر مفاهیم الگوریتم را درک کنند و از آنها در ارزیابی محتواها استفاده شود. این نکته اهمیت دارد تا بفهمیم گوگل چگونه EAT را ارزیابی می‌کند و ارزیاب‌های کیفیت چه نقشی در این فرآیند دارند. با این وجود، باید تاکید کرد که این پاسخ نشان می‌دهد گوگل به وب‌سایت‌ها مستقیماً امتیاز EAT نمی‌دهد. به هر حال، راهکارهایی برای بهبود تخصص، اعتبار و اعتماد شما نسبت به ارزیابی‌کنندگان کیفیت وجود دارد.

چگونه می‌توانیم EAT را بهبود بخشیم و نشان دهیم؟

در ابتدا، باید درک کنیم که نشان دادن و بهبود EAT دو جنبه متفاوت است. بدون داشتن EAT، امکان نشان دادن آن وجود ندارد. که این یک مانع اساسی است که باید پیش از هر چیزی بر آن غلبه کنیم. بسیاری از سایت‌های YMYL در اوت 2018 با به‌روزرسانی معروف “پزشکی” توسط گوگل، به دلیل کمبود EAT، ترافیک خود را از دست دادند.

با این حال، اگر شما یکی از این سایت‌ها هستید یا از سئو سایت خود محافظت کنید، تلاش برای بهبود و نشان دادن بهتر EAT خود به گوگل گام مهمی است.که در این راستا، راه‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

1. ساخت لینک‌های بیشتر:

حتی اگر دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل به صراحت به بک لینک‌ها اشاره نکنند، EAT به طور عمده بر اساس پیوندها و ارجاعات از سایت‌های معتبر ساخته می‌شود. بنابراین، ساخت لینک‌های با کیفیت از سایت‌های ارجاعی معتبر اهمیت دارد. ایجاد بک لینک ارگانیک بهترین نمونه میباشد که روی EAT تاثیری زیادی دارد. این یکی از مواردی است که توسط سئوکار اصفهان انجام میشود .

2. نگهداری و به‌روزرسانی محتوا:

بخصوص برای موضوعات YMYL، به‌روز نگه داشتن محتوا بسیار حیاتی است. اگر شما موضوعاتی همچون توصیه‌های پزشکی یا مالی را پوشش می‌دهید، مطمئن شوید که محتوای شما به روز و دقیق باشد. برای موضوعات غیر YMYL نیز به مرور محتوای قدیمی را به‌روز کنید تا خوانندگان همیشه از اطلاعات معتبری بهره‌مند شوند.

3. بررسی حقایق:

مقالات خبری و علمی باید دقیق و واقعی باشند و با اطلاعات جامعه علمی مطابقت داشته باشند. از منابع معتبر برای اثبات حقایق استفاده کنید. مقاله های جامع با منابع معتبر منتشر کنید .

4. جلب نظرات مثبت:

نظرات آنلاین می‌توانند به عنوان یکی از منابع معتبر سنجش اعتبار کسب‌وکار شما مؤثر باشند. تلاش کنید نظرات مثبت بیشتری جلب کنید و آنها را به نمایش بگذارید. در وبسایت خود امکان درج نظرات را برای کاربران فراهم کنید .اگر وبسایت فروشگاهی دارید امکان مرجوعی کالا را فعال کنید . در شبکه های اجتماعی کسب و کارتان را به ارزیابی بگذارید و تلاش کنید نظرات مثبت دریافت کنید.

5. استخدام کارشناسان:

اگر در زمینه‌های YMYL فعالیت می‌کنید، استخدام افراد با تخصص رسمی در زمینه‌های مشخص مانند پزشکی، مالی و حقوقی مهم است. در غیر این صورت، می‌توانید افرادی با تجربه و تخصص در حوزه مورد نظر خود استخدام کنید.

6. نمایش دادن اعتبار:

اگر دارای دکترا یا افتخارات صنعتی هستید، این اطلاعات را در بیوگرافی خود به نمایش بگذارید تا به گوگل اعلام شود. اگر جایزه ای دریافت کرده اید و یا حتی در نمایشگاه و سمیناری شرکت کرده اید هم در وبسایت منتشر کنید . این موارد به افزایش اعتبار شما کمک خواهند کرد.

7. نمایش اطلاعات تماس:

اطلاعات تماس کافی مانند آدرس، شماره تلفن و ایمیل را در صفحه خود قرار دهید. این موارد برای سایت‌های YMYL اهمیت زیادی دارند. این راهکارها می‌توانند به بهبود و نشان دادن بهتر EAT شما کمک کنند و از نظر گوگل به عنوان یک منبع اطلاعات معتبر و قابل اعتماد شناخته شوید.

سخن پایانی

EAT به‌عنوان یک عامل مهم در بهینه‌سازی موتورهای جستجوی (SEO) اهمیت دارد، به ویژه اگر شما در زمینه‌های YMYL (Your Money or Your Life) فعالیت می‌کنید. بهبود EAT یک فرآیند دو گانه است که نیازمند توجه و تلاش دوسویه است.

1. قانونمند و با کیفیت باشید

– کارشناسان متخصص را استخدام کنید: تخصص رسمی در زمینه‌های YMYL مثل پزشکی، مالی یا حقوقی اهمیت دارد. این افراد می‌توانند به تقویت اعتبار شما کمک کنند.
– به مشتریان اهمیت دهید: اطمینان از ارائه خدمات واقعی و مفید به مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.
– انجام کارهای واقعی: از طریق انجام فعالیت‌هایی که نشان دهنده تعهد شما به ارائه خدمات با کیفیت و حل مسائل مشتریان است، می‌توانید EAT را تقویت کنید.
– ارزش‌هایی داشته باشید: اطمینان از تطابق ارزش‌های شما با انتظارات مشتریان و ارائه خدمات با ارزش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

2. تخصص و ارزش‌هایتان را به گوگل نشان دهید

– با ارسال محتواهای با کیفیت و مرتبط، تخصص خود را نشان دهید.
– با جلب بازدیدکنندگان و دریافت بازخورد مثبت، به اعتبار و ارزش خود در چشم گوگل اضافه کنید.

به‌طور کلی، این فرآیند به نظر ساده می‌رسد، اما نیازمند پیگیری دقیق و تلاش مداوم است. در نهایت، باید به یاد داشته باشید که گوگل به شما بدهکار نیست و داشتن یک وب‌سایت به تنهایی کافی نیست. محتوای بهتر، خدمات واقعی‌تر، و وجود رقبا با محصولات یا خدمات بهتر، مواردی هستند که گوگل به آنها اهمیت می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که دستورالعمل‌های رتبه‌بندی گوگل ممکن است به تغییرات تحت بپذیرند، بنابراین تطابق با معیارهای EAT در طول زمان اساسی است.

منابع این مطلب :

https://ahrefs.com/blog/eat-seo/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *